Newspaper vows to continue hot pursuit of Clive Palmer

Clive Palmer has registered the Australian Times trademark.
Clive Palmer has registered the Australian Times trademark. LUKAS COCH

THE Australian newspaper has vowed to continue to pursue mining billionaire Clive Palmer over the accuracy of his claims while welcoming plans for him to set up a rival national newspaper.

"Anyone who creates media jobs is welcome,'' Editor Clive Mathieson told APN yesterday.

Mr Palmer this week lodged a trademark for The Australian Times for both print and online services.

The move follows an ongoing stoush with The Australian which has turned up the heat on Mr Palmer.

Yesterday, the paper failed in its bid to have sensitive legal documents over Mr Palmer's dispute with one of China's largest companies made public.

Award-winning journalist Hedley Thomas applied for documents between Mr Palmer's Mineralogy and CITIC Pacific, the company that is making the biggest Chinese investment in Australia through the Sino Iron project in Western Australia's Pilbara region.

Mr Palmer has claimed he is making $500 million a year from royalty payments from the Chinese.

Both CITIC and The Australian have disputed this.

Mr Palmer is suing the newspaper for defamation but at the same time tweeting that he welcomes the publicity.

In a series of tweets, the Sunshine Coast resort owner questioned the newspaper's ability to do basic business reporting.

"I'm glad The Australian doesn't project itself as being a business publication,'' Mr Palmer said, pointing out his firm Mineralogy was a non-reporting entity and therefore not subject to mandatory reporting.

Mr Palmer's spokesman said the billionaire was grateful for the publicity that the Australian was giving him.

"He gets a bit disappointed when he is not on the front page.''

This time last year Mr Palmer vowed to launch an online news service called Rage, despite the name already being used by ABC's music program. The suggestion came after massive job cuts at Fairfax, which have also been replicated at News Corp.

The Australian Times is already operating as a UK based site 'for, by and about Aussies in the UK'.

There is also an Australian version of the Australian Times operating.

Mr Mathieson has rejected suggestions the newspaper is going after Mr Palmer, saying it was simply holding him to account, as it would any other politician.

"This is a man who is touting himself to become Prime Minister of this country. It is fair and reasonable to look at this business interests.''

"There is no agenda.''

Mr Mathieson said it was legitimate for a newspaper to test the claims made by any candidate, including relating to their business prowess.

Mr Palmer's camp pointed to Queensland Nickel's $1 billion balance sheet and zero debt as ample evidence of Mr Palmer's capabilities.

Topics:  clive palmer editors picks media news ltd palmer united party

Stay Connected

Update your news preferences and get the latest news delivered to your inbox.

Council vote: locals cry foul over paid parking carve up

PAID PARKING: Council to commit 50% of revenue from meters to Byron town.

Locals seething over paid parking carve up

Youth workers to seek answers at police conduct probe

Footage from A Current Affair of a police arrest at Lateen Lane, Byron Bay.

Community advocates want to attend Byron arrest probe.

Have your say on new harbour plans

Feedback is being sought on the draft masterplan for the Brunswick Heads boat harbour.

Plan will prioritise public access to the riverfront

Local Partners